Program koła plastycznego dla uczniów chętnych z klas 3, 4, 5, 6, realizowany w Szkole Podstawowej Filialnej w Rudce Kozłowieckiej.
Wstęp
Kształcenie plastyczne jest bardzo ważne dla każdego człowieka, a jego efektu są widoczne w różnych dziedzinach życia. Samodzielne wykonywanie prac plastycznych rozwija możliwości twórcze ucznia, pobudza wyobraźnię, wrażliwość, inicjatywę, uczy wiary w siebie. Własna działalność artystyczna jest pomostem do rozumienia sztuki, do wychowania świadomych odbiorców kultury. Godziny dydaktyczne przeznaczone na realizację przedmiotu plastyka w szkole nie pozwalają na rozwijanie szerszych zainteresowań dzieci sztuką. Dlatego też widząc duże zainteresowanie dzieci zajęciami plastycznymi, postanowiłam zorganizować koło plastyczne w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych. Dopiero na tych zajęciach mogłam wprowadzać nowe formy i metody pracy z dziećmi, jednocześnie doskonaląc dotychczasowe techniki plastyczne. Zabawa ze sztuką w ramach technik płaskich i przestrzennych ukazuje dziecku świat kształtów, kolorów, perspektywę, głębię, jest dostosowana do wieku dzieci oraz celów dydaktycznych wytyczonych przez nauczyciela. Prowadząc koło plastyczne chciałam wykształcić naturalną potrzebę aktywności twórczej i ekspresji własnej uczestników zajęć.
Ogólne założenia programowe
Przedstawiony program przygotowano na podstawie założeń reformy edukacji. Program uwzględnia treści kształcenia zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15.02.1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U.Nr 14,poz. 130 i nr 41, poz. 416).
Proponowane niżej ogólne założenia programowe są zgodne z celami edukacyjnymi w ,,Podstawie programowej”.
Realizacja programu ma na celu:
-
Wspieranie rozwoju zdolności poznawczych prowadzących do rozbudzania zamiłowań i zainteresowań dziecka;
-
Wspieranie rozwoju społeczno-moralnego, umiejętności oceny własnego postępowania, umiejętności zabawy, nauki i pracy w grupie, umiejętności porozumiewania się i rozwiązywania problemów przy jednoczesnym zachowania prawa do realizacji własnych indywidualnych potrzeb;
-
Wspieranie rozwoju poczucia przynależności do rodziny, klasy, szkoły, narodu;
-
Budzenie szacunku i tolerancji do drugiego człowieka;
-
Wspieranie rozwoju psychofizycznego, doskonalenie i usprawnianie ruchowe;
-
Budzenie poczucia troski o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych;
-
Wspieranie umiejętności wyrażania własnych spostrzeżeń, przeżyć, uczuć związanych z uczestnictwem w wydarzeniach grupy, klasy, rodziny;
-
Budzenie wrażliwości estetycznej.
Cele edukacyjne
-
Znajomość podstawowego zasobu pojęć i terminów plastycznych;
-
Czytanie ze zrozumieniem opisów schematów i rysunków;
-
Umiejętność odwzorowywania konturów szablonów;
-
Znajomość podstawowych form prostych rodzin origami tworzonych w formach płaskich i przestrzennych;
-
Rozwój umiejętności manualnych;
-
Uczenie logicznego myślenia;
-
Tworzenie różnorodnych form użytkowych i artystycznych zachowując czystość, dokładność i cierpliwość przy wykonywaniu pracy;
-
Umiejętność wykonania pracy zgodnie z instrukcją np. wykonania masy solnej itp.
-
Wyciszenie dzieci i koncentracja ich uwagi na tworzeniu różnych form plastycznych.
Treści programowe
Pastele
-
Łączenie z farbami – bajkowy zamek, miasto nocą.
-
Lustrzane odbicie- motyl, bałwan, choinka
-
Dyktando plastyczne (wykonanie rysunku zgodnie z poleceniem słownym) – krajobraz jesienny.
Masa plastyczna
-
Masa solna – ramki ozdobne, zwierzęta, obrazek, aniołek
-
Modelina – świecznik, ozdoby choinkowe.
-
Glina – proste naczynia.
Origami
-
Składanie papieru w formie prostej jednego zgięcia – nietoperz, jabłko, drzewo, listek.
-
Origami z kółek – forma płaska – wiewiórka, myszka, złota rybka, motyle, bazie).
-
Origami z kwadratu – formy płaskie i przestrzenne –tulipan, żabka).
Witraż
-
Witraż jako dzieło sztuki sakralnej – wycieczka, prezentacja albumów.
-
Proste formy – bombka, bałwanek, figury geometryczne).
-
Formy złożone – postacie ludzi, choinka, pejzaże)
Techniki mieszane
-
Obrazki z kleju – ramki na zdjęcia
-
Wzory i kropki – wąż.
-
Malowanie pociągnięciami tektury – krajobraz wiosenny.
-
Atrament – niesamowite drzewa, kleksy.
-
Malowanie na mokrym papierze – wspomnienia z wakacji.
-
Wyklejanki kuleczkami z bibuły – motywy bajkowe.
-
Tektura i bibułka – lampion.
Spodziewane osiągnięcia uczniów
W wyniku realizacji programu uczniowie:
-poznają różne techniki plastyczne,
-wyrabiają nawyk dbałości o estetykę wykonanych prac,
-zapoznają się z podstawowymi regułami i zasadami obowiązującymi przy wykonaniu prac,
-rozwijają wyobraźnię i logiczne myślenie,
-doskonalą umiejętności manualne,
-poznają bogactwo materiałów plastycznych i uczą się je racjonalnie wykorzystywać,
-uczą się eksponowania własnych prac i prac wykonanych przez inne osoby,
-przenoszą zdobytą wiedzę i umiejętności na inne dziedziny nauki i życia codziennego.
Uwagi o realizacji
Zajęcia koła plastycznego są przeznaczone dla wszystkich chętnych uczniów, szczególnie z klasy 6, gdzie nie ma już lekcji plastyki.
Zadania i stopień trudności są dostosowane do wieku i możliwości manualnych uczniów.
Zajęcia będą realizowane raz w tygodniu przez 1 godz.
Na realizację programu przeznaczam rok szkolny.
Termin rozpoczęcia – wrzesień 2002.
Utworzenie na korytarzu szkolnym Galerii Młodego Artysty – zakup fotoram, przygotowanie miejsca, sposobu zawieszenia itp..
Ewaluacja
Opracowała Teresa Bilińska |